Ich bin zufrieden

Helgen har vi spenderat i stugan från fredag o och vi stannar till måndag morgon.

Det har varit en märklig vecka, ett  avslut i ett ovanligt läge på jobbet, de oerhört tragiska som hände vårt land och idag fick jag samtalet jag väntat på men ändå innerst inne inte vill ha.
Pappas tillstånd har försämrats, blodtryck och puls är så mycket lägre och han har inte ätit sedan fredags. Man kan inte kalla det att äta när man bara vill ha några matskedar av frukostyoghurten och sedan inget mer resten av dagen. Det har varit så i en månad nu. Han har beslutat sig det är jag säker på.

Idag kaskadkräktes han upp vattnet han drack i morse. Sjuksköterskan ringde mig och vi åkte omgående till honom. Han sov eller blundade bara när vi kom. Tunn, skinn och ben. Min handled är som hans överarm i storlek men rund i jämförelse.  Jag känner de vassa revbenen under T-shirten då jag smeker honom över bröstet. Det sticker ut.

Vi pratar med varandra och han viskar orden när han väl hör vad jag säger. Dricker lite saft efter att ha kämpat med att få upp den igenom sugröret. Han tycker den är god.

Böjer sig över min hand i hans och pussar ovansidan. Helt plötsligt övergår han från svenska till tyska och jag får för mig att han försöker sjunga en av de tyska visor han tycker om, även om det låter mer som om han reciterar något.

- Ich bin zufrieden säger han, flera gånger...- Ich bin zufrieden. Jag är till freds.

Han önskar mig och de mina lycka till , alla ska ha det bra och säger Gute Nacht, Schlaf Gut flera gånger.....han vill gå och det sker om han tur säger han. Jag säger att Maj-Britt väntar på honom och han nickar till svar.

Jag säger att jag älskar honom och att jag kommer tillbaka i morgon, han ler lite underfundigt.....det finns en galghumor och han ler som han brukar när han glimtar till emellanåt.
Han behåller sin värdighet som han alltid gjort, även nu. Det är viktigt för honom.

Han sluter sina ögon och jag sitter vid han sida, håller min hand på hans bröst. Vill att han känner att jag är där. Vi lämnar när han sjunkit in i sömn igen.

Önskar att han ska få gå nu så som han så gärna vill!

Älskade pappa!

Puss i den vackra aprilkvällen med sorg i hjärtat!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar