Jag ser allt i nya fäger

I tisdags var det äntligen dags för min andra starroperation, denna gång högerögat. Har under drygt ett år tittat genomen gulgrå klump till lins där synfältet ev varit lite ute på kanterna runt om den.
Jag förstår hur tråkigt de måste vara för dem som har en dålig syn hela livet och det inte går att göra något åt det.

Läkargruppen Cappio genomförde hela operationen från förundersökning i november till operationen i tisdags till efterkontrollen idag. Vilken service och omhändertagande!

Jag fick komma in i ett eget rum och sitta i en bekväm fåtölj istället för i ett väntrum (USÖ) på rad där man droppade ögonen på oss enligt löpande bandprincipen. Sköterskan förberedde mig med ögonvidgande och bedövande droppar.

Sedan fick jag även en liten "hutt" lugnande! Det tyckte de på USÖ var onödigt då man skulle bli så snurrig efteråt att man inte skulle förstå informationen man fick efteråt! Bah! Här blev ingen snurrig!

När det verkat blev det dags att förflytta sig in i operationssalen där "tandläkarstolen" stod beredd. Man får en stor kirurgduk över huvud och överkroppen med ett mindre hål för ögat som ska opereras.
Operationen sker genom mikroskop, så det enda man ser är en mycket stark lampa. Det gör inte ont men man känner lite lätt att ögat behandlas. En liten ultraljudsstyrd skrapa söndrar och suger upp den gamla linsen genom ett 3 mm snitt som läggs i sidan på ögat och sedan sätts sedan nya linsen in.
Jag var klar på 8 minuter av ca 45 minuters besök!

Efter det serverades jag kaffe och kanelbulle i ett angränsande litet rum intill! Det hände väl bara efter att man fött barn tidigare. Efter samtal med läkaren fick jag lämna och med glatt hjärta över att synen började komma tillbaka hämtades jag upp av T för hemfärd.

Jag ser! Jag ser! .....det fick mina anhöriga höra hela kvällen när synen klarnade för varje timma som gick! Om man inte har varit med om det så förstår man inte ur fantstiskt de är att se allt, kunna läsa och framförallt färger i klara nyanser!

Jag är så tacksam över den sjukvård vi har i Sverige och särskilt den vård jag fick på Läkargruppen i Örebro! Alternativet vore att bara se på ett öga om de inte fanns!

Nu ser jag allt och i nya färger, det är fantastiskt!

Puss i den lite blöta, men vackra januarikvällen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar