Guldet blev till...

...fullständig djungel!

Fram med stövlarna (mina nyinköpta som jag aldrig använt) och ut i skogen bakom huset, nu skulle kantarellerna plockas...eller åtminstone skulle kantarell-landet ses över efter den skövling som pågick i höstas då kommunen fällde träd och solen fick en bredare horisont och tillgång till min trädgård på baksidan.
Helst då innan alla de små indianerna (lede fi från dagiset) står på bergskanten som en hel indianstam med Sitting Bull i spetsen...skådar över nybyggarnas marker (mina) och gör sig beredda att erövra/invadera mitt guld...kommer galopperande rakt in i kantarell-landet!

Inte mycket att invadera just nu! Inte en kantarell i sikte!

En stor besvikelse....högt gräs, sly som fått fart och en nästan ogenomtränglig vegetation ger inga chanser för en enda pytteliten kantarell att sträva och sträcka sig mot solen....nada! Får ge mig ut i andra terränger....och leta efter guldet.

Dagen har ändå gett några härliga timmar vid sjön, badat några ggr i 18 gradigt vatten...lite kallt, men ändå ljuvligt då värmen fanns på land. Ytterligare en bok i hamn och sedan utgrävningarna vid Bora sjön och Jesuiter-klosteruinen som jag minns sedan jag var barn. Sprang då över det gräsbeklädda valvet, som nu är framgrävt till grunden och även de väggar och dörrportar som fanns i rummen...golven stenbelagda enligt ett givet mönster.
Till och med några benknotor och en rostig dörrupphänging, låg där till allmän beskådan....fantasin skenar...örter, likörer (!), bruna munkkåpor, bön, biblar, skrifter, gästgifveri....kyskhet och tystnad!

Vilken härlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar